15 Nisan 2014 Salı

Kadın Dedektif / Afrikalı Miss Marple




"Düşünmek için akasya ağacının altına gider oturur ve  tavuklar gelip ayağının altını gagalardı".




Botswana'da  Kagale Tepesi'nin eteklerinde yaşayan "Bir Numaralı Kadınlar Dedektiflik Bürosu"nun sahibesi Precious  Ramotswe'nin  en sevdiği şey bürosunun önündeki akasya ağacının altında oturarak  kırmızı çalı çayını yudumlarken dedektifliğin kurallarını anlatan kitabına göz atmaktır.




Precious'un babası Güney Afrika elmas madenlerinin tozlarını yutarak parasını biriktirmiş ve her sene büyüyen bereketli bir sürü edinmiştir.
Bizim sivri zekalı ne Precious'umuz ne yapar? Bu sürüyü satar, bir dedektiflik bürosu açar ve  Bostwana'nın ilk kadın dedektifi olur.





 Müşterilerinin dertlerine derman olmak olmak için görkemli cüssesine atlayıp beyaz kamyoneti ile Bostwana'nın tozlu yollarını arşınlayan  dedektif bazen bir timsahın karnını kesip kayıp bir adamın yüzüğünü bulur, bazen sahte bir babanın foyasını kutsal kitaplardaki yöntemlerle ortaya çıkarır.




Kayıp adamın saati bir timsahın karnından çıkarsa.

Saçları kınalı ve örgülü, daktilodan 87 puanlı, oval plastik çerçeveden gözlükleri olan dul bayan Mma Makutsi dedektifimizin sekreteri ve sağ kolu. Başka yardımcıları da var örneğin kendisine umarsızca aşık Tlokweng Hızlı Motorları'nın sahibi, dürüst insan, usta tamirci, J.L.B. Matekoni. Ancak Mma Ramotswe kendisini terk eden trompetçi kocasının ardından evlenmeyi aklından bile geçirmemektedir.



Britanya'lı yazar Alexander McCall Smith'in bir illüstrasyonu.


Kitabın Afrika'nın doğallığına vurgu yapan son derece sade bir anlatımı var. Alexander McCall Smith Afrika'yı kalben anlamış ve sade bir dille anlatmış. Afrika'ya özgü bütün o insani ilişkileri, davranış biçimlerini ve mizah duygusunu  kolayca okura geçiriyor. Akademili bir Profesör  için bu denli sade yazım çok zor iş.

Hiçte karmaşık olmayan naif olaylar örgüsüne kadınca yaklaşımı ile Mma  Ramotswe çok sempatik.

Mma  Ramotswe  yeni ve kendine özgü bir "Afrikalı Miss Marple".
Bildiğimiz polisiyelerden çok farklı. Zekice kurgular, karmaşık olayları çözen sıra dışı dedektifler, korkunç cinayetler yok, Afrika'ya özgü insani suçlar var.
Ben kitabı etrafında döndüğü fikir üzerinden sevdim.  





Kitap BBC tarafından dizi olarak "The No. 1 Ladies' Dedective Agency" ismiyle uyarlanmış.  Precious  Ramotswe'yi Amerikalı soul şarkıcısı, şair ve aktris Jill Scott oynamış.
Doğrusu müdanasız, dobra ve feleğin çemberinden geçmiş bu tombul karakter eksik bir yorumla sadece komik olacakken seksi bir nüans katması  kendisine artı bir puan getiriyor.

Dedektif  Precious  Ramotswe karakteri  için Jill Scott gayet ilhamlı bir seçim.





Grammy ödüllü Jill Scott 2012 yılında İstanbul'da konser vermiş.
Jill Scott canlı permormans


Veee Mma  Ramotswe gibi renkli bir kahraman yaratan, Bostwana'nın coşkusunu bize hayal ettiren muhteşem  yazar Alexander McCall Smith ve onun eserlerini böyle şahane bir şekilde yansıtan İskoçyalı illüstratör Iain Macintosh'un çizgileri eşliğinde coşalım arkadaşlar!












Iain Macintosh'un harika illüstrasyonları için sayfasını ziyaret edebilirsiniz.
http://www.iain-mac.com/home1.html




https://www.facebook.com/iainmcintoshillustrator



Yazar ve kahramanı birlikte

İngiliz Şovalyelik nişanı sahibi ve Edinburgh Kraliyet Cemiyeti üyesi Zimbabve doğumlu Britanyalı yazar Alexander McCall Smith İskoçya asıllı ve aslında bir tıp profesörü.

Yazar Alexander McCall Smith'in birçok dile çevrilen kitapları ve  şahane kitap kapaklarının bulunduğu  Web sayfasına buradan ulaşabilirsiniz.


Bir roman kahramanı için basılan pul


Başka bir yorumla dedektif  Precious  Ramotswe


Kitabın geçtiği yer Bostwana Cumhuriyeti

Calahari Bostwana



Meşhur el yapımı Bostwana sepetleri









Ve o meşhur "çalı çayı / honeybrush"







Dedektif Mma  Ramotswe'nin tiryakisi olduğu "çalı çayı".









11 yorum:

  1. Bayıldım bu posta :) Alexander McCall Smith ve onun kadın dedektifini çok severim, çizimleri görmek harika oldu çok teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin kitap yorumlarınızda çok güzel. Alexander McCall Smith'in basit anlatımı harika, çizimler daha da güzel.
      Sevgiler.

      Sil
  2. ay ben bunu bilmiyorum ya. hah haaaa detektif çok tatlıı. ağaç altında çay tavuk ha haaa timsah süper bayıldım. ingilizceden okucez herhalde. türkçede görmedim. ama türkçeye çevrilmemiş mi. nasıl atladım ya. jill onu biliyom. diziyi de duymadım. ama çok ilginç bi karakter yaratmış. bir anda sevdim yaaaa. ay çevrilmemiş mi ya. sölesene. du bem çevireyim yaaaaa. ay ne güzel oluuuur :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayret sen bilmeyesin?? Dedektifin serisi var sen diyosun:)) Türkçe'si var, serinin ne kadarı çevrildi bilmiyorum, Jill zaten olay, senarist, oyuncu, soul,yok yok.
      Eğer tek bir kitapsa diğerlerini sen çevir .

      Sil
  3. baksanaaaa, jane eyre'den sonra en sevdiğim yazın bu oldu. sona erzebet. bunu ben de yazdım geçenlerde. sona peşmelba ha haaaa. rochester dalton. sen gogıl teyze ol. vikipedia. du du kültür gurmesi. ya senin kültürün var ya bana birebir oturuyo ya. :) ay valla çok gülüyom seni okurken. :)

    ama ama bişi dicem bak. miss murple kim ama yaaa. marple olmasın. cıks cıks affetmeeeeem kikirikiiii :)

    YanıtlaSil
  4. Jane eyre, peşmelba,..Çok severek hazırlanmışlardı. Ama sen ne olur http://guzelseylerrehberi.blogspot.com.tr/2013/03/aslan-yeleli-kadn-chantal-bia.html
    Bunu oku, selşi gülme garanti bak. İstersen Smyrne'ye sor:))
    Kültür gurmesi:)))
    Ayy o marple, beni nasıl kandırıdı, Murple'yim diye. Bilinçaltım bi terslik var diyordu ama diğer isimlerle, yazının başka cingolozlarıyla çok uğraştım diye... Yahu bin yıllık Marple cıks cıks.

    YanıtlaSil
  5. ayfer tunç yorum yapmıştın ya, oku ama sona zamanın olunca yanıtımı ya, gmailden izliyon diy mi, yorumları :)

    YanıtlaSil
  6. Kendi yorumlarımı izliyorum ama gmailden değil, başkalarına yaptığım yorumlara dönüp bakıyorum.
    Ayfer tunç'a cvp yazdım.

    YanıtlaSil
  7. tunç adapazarlı. gmailden izlesen daha kolay. audrey gerçekten de modalı. modada süryaniler var çok. dünkü cıyak özüm yazımı okusan ya amaaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayrıca bir ara Adapazarı yazısı yazılacak burada. Kişisel yazmaktan hoşlaşmasam da borcumuz var memleketimize.

      Sil
  8. Audrey Moda muhabbeti ciddi misin? Dur geliyorum oraya:))

    YanıtlaSil

Bunlar da ilginizi çekebilir:

Related Posts