27 Ağustos 2013 Salı

Melba'nın Peşi Yani "Peşmelba" / Böyle Olur Sopranonun Tatlısı

Tatillere gidilmiş, tatillerden dönülmüştür. Rehberiniz boğazına kadar işe gömülmüştür.  Üstelik bir daha ki yaza kadar arz-ı endam etmeyecek olan meyvelerin değerlendirilmesi gerekmektedir.

Bu blogda yemek tarifi vermeyi pek düşünmüyordum ama işte mevzu "Peşmelba" olunca yazmamak olmadı. Peşmelba yazın en güzel meyvelerinden biri olan şeftali ile yapılıyor. Mis kokulu, şahane lezzette, hafifçe sulu olan bu meyve  Avusturya'lı opera sanatçısı Nellie Melba'dan ilham alan ünlü şef Georges Auguste Escoffier (1846-1935) tarafından yaratılmış. Biri aşçıların üstadı, diğeri operanın kraliçesi. İsmi de buradan geliyor zaten "Nellie Melba, Peşmelba, Melba'nın şeftalisi".


Ünlü Avusturalya'lı soprana Nellie Melba 1861-1931 



Şimdi şeftali mevsimi, kaçtı kaçıyor, bitti bitiyor. Tatil dönüşü yoldan aldığım bir kasa şeftaliden, önce şeftali konservesi şimdi de peşmelba yaptım.
Her sene özellikle şeftaliden mutlaka yapmaya çalıştığım tatlılar var; peşmelba, erikli ve şeftalili crumble, şeftalili cobbler.



peşmelba tarifi
Bu da benim "Peşmelba"m

Klasik tarif dondurma, şeftali ve orman meyveli sostan oluşuyor, ancak ben bu kez farklı bir şey yapmak istedim. Dilimlediğim şeftalileri biraz tarçın, az nişasta ve şeker ile ateşte çevirdim. Krema, labne peyniri ve krem şantiyi birlikte çırptım, yulaflı bisküvileri ezdim. Hepsini sırayla kupa döşedim.



Bu güzel tatlıya ismini veren Nellie Melba'ya ve tatlının yaratıcısı büyük şef   Georges Auguste Escoffier'e vefa borcumuzu da onu şöyle bir anarak yerine getirmek isterim.

Böylelikle "peşmelba"nın tarihçesine de göz atmış oluruz.

Nellie Melba kimdir
Dönemin en gözde sopranolarından Nellie  Melba



Hikayemizin baş karakteri Nellie Londra'nın ünlü Covent Garden operasında sahne almaktadır ve ünlü şef  Georges Auguste Escoffier'ye kendisini dinlemesi için davetiye gönderir. Koca usta Escoffier'ye bu jestin altında kalır mı? Böyle pempe şeftalili, vanilya dondurmalı, ahududulu, buğulu buğulu bir tatlı kup yapar ve Nellie'ye ithaf eder.



Nellie Melba'dan aldığı ilhamla "Peşmelba" yı yapan büyük usta Escoffier.



Ünlü Şef  Georges Auguste Escoffier
Aşçıların kralı, ünlü şef   Georges Auguste Escoffier





Nellie Melba döneminde büyük bir soprano ve ünlü bir sanatçı ancak onu yine "peşmelba" ile hatırlıyor olmamız kaderin bir cilvesi olsa gerek.




Nellie Melba'yı sanatıyla da anmak boynumuzun borcu. 1905'te yapılan bu ses kaydında Nellie'nin dönem fotoğrafları var. Görmenizi isterim.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bunlar da ilginizi çekebilir:

Related Posts